از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

طبقه بندی موضوعی

تکلیف مداری بی سابقه

سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۶ ب.ظ

هنوز انتخابات ریاست جمهوری دوره پیش تمام نشده بود که برخی برای دوره بعدی اعلام کاندیداتوری کردند. این اعلام های زود موعد به جایی رسید که بسیاری از رجال سیاسی احساس تکلیف کرده، به جمع مکلفان پیوستند. همین شد که تحلیل و بررسی برای رسیدن به اصلح از پیدا کردن سوزن در انبار کاه دشوارتر شد.

 
 

ما گفتیم دوستان را تا حدی از گیجی و گمراهی بیرون بکشیم و به صورت کوتاه اما دلچسب تمامی کاندیداهای احتمالی را به اختصار معرفی نماییم و از خط فکریشان برایتان حرف بزنیم. البته قالب کار را جوری می چینیم که افراد در غالب ائتلاف ها و احزاب معرفی شوند. ببینیم چه می شود ...

ابتدا از عزیزان اصلاح طلب شروع می کنیم. جناب آقای سید محمد خاتمی که فکر نکنم نیازی به معرفی داشته باشد. خیلی از برادران اصلاح طلب مشتاق حضور ایشان هستند، البته با روحیه محتاطی که ایشان دارند تا وقتی از رأی مردم اطمینان نیابند پا به میدان نمی گذارند. جناب آقای محمدرضا عارف معاون اول آقای خاتمی در دولت هفتم و هشتم که به اصلاح طلب معتدل شهرت دارد. گزینه بعدی اصلاح طلب، آقای اسحاق جهانگیری است که در دولت اصلاحات وزارت صنایع را به عهده داشته. آقای محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی در دولت اول و دوم اصلاحات نیز احساس تکلیف کرده. آقای مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم سالاری و رئیس ائتلاف مردمی اصلاحات از کاندیداهای احتمالی این حزب خواهد بود. از آنجا که تجربه به ما نشان داده به سختی می توان نامزد کارگزاران محترم را جدای از اصلاح طلبان دانست مورد بعد را می توان جناب آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور دولت کارگزاران معرفی کرد. البته ایشان پس از دوران ریاست جمهوری آنچنان مقبول مردم واقع نشدند. جناب آقای حسن روحانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در زمان اصلاحات نیز از جمله افرادی است که رسما ستاد های انتخاباتی خود را تشکیل داده است.

از آنجا که اختلاف نظرهای هر چند تنگاتنگ اصول گرایان به تکثر گراییده، نمی توان آنها را در قالب یک حزب مشترک معرفی کرد. چرا که جدا شدن انواع ائتلاف ها با این نیت شروع شده که ما بهتریم و دیگری باید به ما بپیوندد و این نقطه ضعفی است بر کارنامه ی عزیزانمان در این حزب. علی فلاحیان، رئیس جبهه اصولگرایان مترقی، وزیر سابق وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: اگر مردم بخواهند نامزد انتخابات خواهم شد.

گروه بعدی که معرفی می کنیم ائتلاف 2+1 نام دارد. این ائتلاف متشکل از سه نفر اصول گرا می باشد. نفر اول آقای محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی شهر تهران و فرمانده سابق نیروی انتظامی است. ایشان در زمره پیشروان در امر تکلیف مداری بوده اند و از سال 88 غیر رسمی به تبلیغات پرداخته اند. جناب آقای علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه ایران در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ و هم اکنون مشاور بین‌المللی مقام معظم رهبری می باشند. ایشان در رابطه با ائتلاف می گویند حتما از ما سه نفر یکی کاندیدا خواهد شد و دونفر دیگر حمایت خواهند کرد. آقای حداد عادل، رییس سابق مجلس شورای اسلامی ایران و مشاور فرهنگی مقام معظم رهبری نیز دیگر عضو این ائتلاف است.

همراه با ائتلاف سه‌گانه شاهد تشکیل ائتلاف‌های دیگری هستیم که اخیرا نیز ائتلاف ۳+۲ اعلام موجودیت کرده است. در این ائتلاف آقای منوچهر متکی وزیر امور خارجه در دولت نهم، با شعار عمل به شعارها پا به عرصه تکلیف مداری گذاشت و آقای محمدرضا باهنر رئیس فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و نایب رئیس مجلس هفتم و هشتم و نهم نیز باقدرت اعلام حضور کرده است. جناب آقای مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور در دولت نهم عضو ائتلاف می باشد. آقای سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران در دوره نهم از دیگر کاندیداهای احتمالی این ائتلاف است. و عضو دیگر، آقای یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و از شخصیت‌های اصلی مؤتلفه می باشد.

گروه دیگری که تحلیلگران سیاسی از حضور آن در انتخابات می گویند طیف دولت است که به حمایت آقای احمدی نژاد وارد عرصه می شود. از جمله افراد محتمل این طیف برای کاندید شدن آقای اسفندیار رحیم مشایی، محبوب رئیس جمهور و رئیس دفتر دولت می باشد که هنوز به طور روشن ورود خود را اعلام ننموده است. یک کاندید احتمالی دیگر آقای علی نیکزاد، وزیر وقت مسکن و شهرسازی می باشد و مثل اینکه اعلام کاندیداتوری خود را هنوز رد نکرده. گزینه ی بعدی که بنده با تردید می توانم وی را در طیف دولت قرار دهم جناب آقای دکتر غلامحسین الهام، حقوقدان شورای نگهبان، سخنگوی دولت دهم و وزیر دادگستری سابق دولت، ادعا کرده به این دلیل که دولت هنوز به او نیاز دارد هنوز احساس تکلیف نکرده است.

جبهه ی پایداری یکی از ابتکارات انتخابات امسال بوده که قصد این را داشته با آسیب شناسی حذب گرایی بیشتر به ارائه گفتمان پردازد. بنابراین نمی توان این جبهه را در زمره ی احزاب به حساب آورد. ادعایی که این گروه دارد این است که به تدوین برنامه برای دولت آتی می پردازد و رئیس دولت نیز می تواند با اختیار، برنامه کارشناسی شده آنان را پیاده کند. درضمن آنان می گویند بدون جانب داری حذبی از بین رجال سیاسی اصلح را انتخاب کرده و از او برای کاندید شدن دعوت به عمل می آورند. اخیرا این جبهه پس از شناسایی افرادی اصلح، ضمن مذاکرات طولانی موفق به متقاعد کردن آنان برای پذیرش کاندیداتوری نشدند تا اینکه به آقای کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم و از اعضای شورای مرکزی این جبهه رسیدند.

افرادی نیز قصد دارند به صورت مستقل وارد عرصه شوند. من جمله آقای محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم و آقای علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در دوره‌های هفتم ، هشتم و نهم و مسئول سابق بسیج دانشجویی کشور است. آقای محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در ایام دفاع مقدس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مثل همیشه کاندیدا شده و به صورت مستقل گفتمان خود را مطرح می کند. آقای سعید جلیلی، دبیر کنونی شورای عالی امنیت ملی نیز پس از درخواستهای بسیار نخبگان جامعه هنوز وظیفه ی خود را در شورای عالی امنیت با اهمیت تر دانسته و به قولی تکلیف بر وی محرز نشده. با این حال قصد دارد اگر وارد انتخابات شود مستقل و بدون وابستگی به گروهی خاص اقدام نماید.

 

۹۲/۰۲/۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی