از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

طبقه بندی موضوعی

آیا خدایی وجود دارد؟

پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳ ق.ظ

می خواهیم کمی با ذهن خودمان کلنجار برویم و بر فطرت خود مروری داشته باشیم. بحث خود را با یک مثال آغاز می کنیم.

 

 

 

 

یک جعبه پر از حروف الفبا را تصور کنید. به نظر شما چقدر احتمال دارد که با یک حرف بیرون کشیدن به "م" برسیم؟ خوب اگر حروف به تراکم و تعداد مساوی پخش شده باشند احتمال آن  خواهد بود. حالا چقدر احتمال دارد که به ترتیب دو حرف را به صورت متوالی بیرون آوریم و واژه "ما" به وجود آید؟ این هم به احتمال  انجام خواهد شد. اکنون احتمال رسیدن به جمله ی "ما وجود داریم" را به دست آورید. حالا حساب کنید با چه احتمالی می توان به یک متن ادبی زیبا رسید و یا با چه احتمالی می توان به ترتیب حروفی را بیرون کشید و یک کتاب رمان هیجان انگیز را نگاشت و یا به یک کتاب 100جلدی سخت فلسفی دست یافت. واقعا احتمال رسیدن به چنین ظرافتی چقدر است؟

حالا حروف الفبا را ذرات و جعبه را ظرف عالم فرض کنید. چقدر احتمال دارد از برخورد اتفاقی آنها آب به وجود آید؟ خاک؟ یک مولکول از مواد معدنی؟ یک موجود تک سلولی؟ یک سلول ماهیچه بدن انسان؟ یک گیاه؟ یک سلول عصب؟ یک مجموعه ی دقیق ماهیچه ای، اسکلتی، عصبی و ...؟ چقدر احتمال دارد با اینها یک انسان با اینهمه دقت و ظرافت ساخته شود؟ چقدر احتمال دارد این آب و هوا و گردش دقیق سیارات منظومه شمسی، گیاهان و میوه های زیبا، حیوانات و گونه های متنوع موجودات زنده با ویژگی های متفاوت و خیلی موارد دیگر ... به صورت اتفاقی به وجود آمده باشد؟ بوجود آمدن این نظم در طبیعت که با گذر زمان و مرحله به مرحله بوده است چقدر احتمال دارد شانسی بوده باشد و علم و آگاهی برای هدایت آن نبوده؟

نتیجه بحث را به تفکر مخاطب در این خلقت دقیق و جستجو در چرایی آن واگذار می کنم...

 

۹۲/۰۲/۰۵ موافقین ۱ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی