از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

طبقه بندی موضوعی

به لیست رأی بدهیم یا فرد اصلح؟

چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۵۵ ق.ظ

گاهی اوقات می دانیم فردی بیش از دیگران صلاحیت دارد ولی احتمال اینکه رأی بیاورد کم است، چون بین مردم شناخته شده نیست. پس همانگونه که رهبر معظم انقلاب توصیه فرمودند وظیفه قشر نخبه و دلسوز جامعه است که فرد اصلح را به مردم معرفی کنند تا شناخته شده و رأی بیاورد.اگر امکانات هماهنگی جهت معرفی فردی که می دانیم اصلح است را داشتیم باید با حفظ یکپارچگی و وحدت او را معرفی کنیم.

اکنون در بحبوحه ی انتخابات ائتلاف ها و گروه های دلسوز انقلاب شکل گرفته اند برای معرفی همین افراد. اکنون مشاهده می کنیم لیست هایی را معرفی کرده اند. حال اگر ما فرد اصلحی را می شناختیم که در این گروه نیست چه کنیم؟ باید به او رأی بدهیم یا لیست؟


پاسخ، منطقی و روشن است. اگر اطمینان دارید آن فرد اصلح به قدری بین مردم شناخته شده است که به راحتی رأی می آورد به او نیز رأی بدهید. ولی اگر شناخته شده نبود باید به افراد انقلابی که لیست را معرفی کرده اند اعتماد داشته و به اعضای لیست رأی بدهیم. چرا که یکی از راه های مهم شناساندن افراد اصلح به مردم ایجاد ائتلاف و معرفی لیست و فهرست است. مقام معظم رهبری در انتخابات اخیر و بخصوص قبل از انتخابات امسال برای انتخاب، کلید مهمی دست ما داده است که طبق آن می توان مسیر درست را تشخیص داد.

دو سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره انتخابات شوراها فرمودند: «من به 31 نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی را هم نمی‌شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهند.» این اولین باری بود که ایشان، راه درست برای  استفاده از تمام حق رأی را، «اعتماد به فهرست» اعلام کردند.

در سال جاری چهره های سرشناس و مومنی را می بینیم که به نفع حفظ وحدت در ائتلاف های حامی انقلاب و گفتمان رهبری انصراف می دهند و این حرکت درخور تقدیر، ضرورتی اساسی را برای انتخابات امسال به ما نشان می دهد.

مقام معظم رهبری امسال در دیدار مردم قم، به مسأله «درست انتخاب» کردن اشاره کردند. مردم چطور به نامزدها برای انتخابات اعتماد کنند درحالی که همه آنها را نمی‌شناسند: «به‌نظر بنده این جور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم، خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم، اما اعتماد می‌کنم به آن کسانی که اینها را معرفی کرده‌اند و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرفی کرده‌اند چه‌کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدین و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به فهرست آنها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمیتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم...» حتی با وجود آن که «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کرده‌ایم، تلاش خودمان را کرده‌ایم».

البته منطقی است اگر در فهرست های مذکور افراد ناصالحی را مشاهده کردیم به آنها رای ندهیم ولی با این حساب ضروری است فرد صالح موجود در گروه را به اصلح خارج از آن ارجحیت دهیم.

نظرات  (۲)

بنظرم مساله شما انتخاب لیست با فرد اصلح نیست مسئله این است که به کسی که اصلح است ولی فکر می کنیم طرفدار دارد رای بدهیم یا نه؟! از کی این قدر مصلحت اندیش شده ایم ؟! من یکی که از آخر و عاقبت این مصلحت اندیشی می ترسم!
۰۵ اسفند ۹۴ ، ۰۹:۵۹ پاسخ ناشناس
یقین انسان بین او و خدا حجت است. اگر کسی یقین داشته باشد فلان شخص اصلح بین مردم رأیی ندارد و به او رأی بدهد امری مرتکب شده که مثمر ثمر نبوده و این کار غیر عاقلانه است. ینا به قول آقا ما علاوه بر تکلیف مأمور نظر به نتیجه هم هستیم. لذا اگر می داند شخصی اصلح است و ظن قوی به رأی آوری او دارد یا صالح است و یقین به رأی آوری او دارد باید به او رأی بدهد.
یک راه شناخته شده بودن و رأی آوری او وجود نام او در لیست است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی