از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا ...

طبقه بندی موضوعی

حقوق زن ... حقوق مرد ... رفتارها در زندگی مشترک ... اطاعت پذیری ... کیفیت عروسی ... و ... همه در ادامه مطلب ...

٨٠٤٤- الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : أمّا شُؤمُ المَرأةِ فکَثرَةُ مَهرِها و عُقوقُ زَوجِها .

٨٠٤٤- امام صادق علیه السلام : شومى و نا خجستگى زن ، زیاد بودن مهریه او و نافرمانى از شوهرش است .

معانی الأخبار : ١٥٢/١

حقوق زن

٨٠٦٧- رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : ما زالَ جَبرَئیلُ یُوصِینِی بالمرأةِ حتّى ظَنَنتُ أنَّهُ لا یَنبَغِی طَلاقُها إلاّ مِن فاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ .

٨٠٦٧- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : جبرئیل پیوسته مرا درباره زن سفارش مى کرد ، تا جایى که گمان بردم طلاق او جایز نیست مگر در صورت زشت کارى آشکار .

٤-بحار الأنوار : ١٠٣/٢٥٣/٥٨ .

٨٠٦٨- عنه صلى الله علیه و آله : حَقُّ المرأةِ على زَوجِها أن یَسُدَّ جَوعَتَها ، و أن یَستُرَ عَورَتَها ، و لا یُقَبِّحَ لَها وَجها . (١)

٨٠٦٩- عنه صلى الله علیه و آله : قَولُ الرَّجُلِ للمرأةِ : «إنّی اُحِبُّکِ» لا یَذهَبُ مِن قَلبِها أبدا . (٢)

٨٠٧٠- الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : و أمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فأن تَعلَمَ أنَّ اللّه َ عزّ و جلّ جَعَلَها لکَ سَکَنا و اُنْسا ، فَتَعلَمَ أنَّ ذلکَ نِعمَةٌ مِنَ اللّه ِ علَیکَ فَتُکرِمَها و تَرفُقَ بها ، و إن کانَ حَقُّکَ علَیها أوجَبَ فإنّ لَها علَیکَ أن تَرحَمَها . (٣)

٨٠٧١- الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : إنّ المَرءَ یَحتاجُ فی مَنزلِهِ و عِیالِهِ إلى ثلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها و إن لَم یَکُن فی طَبعِهِ ذلکَ : مُعاشَرَةٍ جَمیلةٍ ، و سَعَةٍ بِتَقدِیرٍ ، و غَیرَةٍ بتَحَصُّنٍ . (٤)

٨٠٧٢- عنه علیه السلام : لا غِنى بالزَّوجِ عن ثلاثةِ أشیاءَ فیما بَینَهُ و بینَ زَوجَتِهِ و هِی : المُوافَقَةُ لِیَجتَلِبَ بها مُوافَقَتَها و مَحَبَّتَها و هَواها ، و حُسنُ خُلُقِهِ مَعها ، و استِعمالُهُ استِمالَةَ قَلبِها بالهَیئَةِ الحَسَنَةِ فی عَینِها ، و تَوسِعَتِهِ علَیها . (٥)

٨٠٦٨- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : حقّ زن بر شوهرش این است که شکمش را سیر کند و بدنش را بپوشاند و براى او روى در هم نکشد .

٨٠٦٩- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : این سخن مرد به زن که «دوستت دارم» هرگز از دل زن بیرون نرود .

٨٠٧٠- امام زین العابدین علیه السلام : حقّ زن این است که بدانى خداوند عزّ و جلّ او را مایه آرامش و انس تو قرار داده است و بدانى که این نعمتى است که خداوند به تو داده ؛ پس او را گرامى دارى و با وى نرمخو باشى ، هر چند حقّ تو بر او واجب تر است، اما حقّ وى بر تو این است که با او مهربان باشى .

٨٠٧١- امام صادق علیه السلام : مرد براى اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نیاز دارد که اگر هم به طور طبیعى آنها را نداشته باشد ، باید خود را به تکلّف در آنها وا دارد : خوش رفتارى ، گشاده دستىِ سنجیده، و غیرت بر حفاظت از آنها .

٨٠٧٢- امام صادق علیه السلام : شوهر در رابطه با همسرش از سه چیز بى نیاز نیست: سازگارى با او، تا بدین وسیله سازگارى و محبّت و عشق او را به خود جلب کند، و خوش خویى با او و دلبرى از او با آراستن خود در چشم وى، و فراهم آوردن امکانات رفاهى او .

 

١-بحار الأنوار : ١٠٣/٢٥٤/٦٠ .

٢-الکافی : ٥/٥٦٩/٥٩ .

٣-بحار الأنوار : ٧٤/٥/١ .

٤-تحف العقول : ٣٢٢ .

٥-بحار الأنوار : ٧٨/٢٣٧/٧٠ .

٨٠٧٣- الکافی عن إسحاقِ بنِ عمّارٍ : قلتُ لأبی عبدِ اللّه ِ علیه السلام : ما حَقُّ المرأةِ على زَوجِها الذی إذا فَعَلَهُ کانَ مُحسِنا ؟ قـالَ : یُشبِعُها و یَکسُوها ، و إن جَهِلَت غَفَرَ لَها . (١)

٨٠٧٤- الکافی عن الحسنِ بنِ جَهمٍ : رأیتُ أبا الحسنِ علیه السلام اختَضَبَ، فقلتُ: جُعِلتُ فِداکَ، اختَضَبتَ؟ فقالَ: نَعَم، إنَّ التَّهیِئَةَ مِمّا یَزِیدُ فی عِفَّةِ النساءِ، و لَقد تَرَکَ النساءُ العِفَّةَ بِتَرکِ أزواجِهِنَّ التَّهیِئَةَ . ثُمّ قالَ : أ یَسُرُّکَ أن تَراها على ما تَراکَ علَیهِ إذا کنتَ على غَیرِ تَهیِئَةٍ ؟ قلتُ : لا ، قالَ : فهُو ذاکَ . (٢)

٨٠٧٣- الکافى به نقل از اسحاق بن عمّار : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : حقّ زن بر مرد چیست که هر گاه مرد آن را به جاى آورد نیکوکار است؟ فرمود : خوراک و پوشاکش را فراهم آورد و اگر نادانى و جسارتى کرد او را ببخشد .

٨٠٧٤- الکافى به نقل از حسن بن جهم : ابو الحسن علیه السلام را دیدم که خضاب کرده است . عرض کردم : فدایت شوم خضاب کرده اى؟ فرمود : آرى . آراستگى [مرد] از جمله چیزهایى است که بر عفّت زنان مى افزاید . زنان ترک عفّت کرده اند ، چون شوهرانشان آراستگى را ترک نموده اند . سپس فرمود : اگر آراسته نباشى، آیا خوش دارى که همسرت را نیز مانند خودت ببینى؟ عرض کردم : نه . فرمود : او نیز چنین است .

١-الکافی : ٥/٥١٠/١ .

٢-الکافی : ٥/٥٦٧/٥٠ .

 

 

 

 

 

حقوق مرد

٨٠٦١- رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أعظَمُ الناسِ حَقّا على المرأةِ زَوجُها ، و أعظَمُ الناسِ حقّا عَلَى الرَّجُلِ اُمُّهُ . (١)

٨٠٦٢- عنه صلى الله علیه و آله : ویلٌ لاِمرَأةٍ أغضَبَتْ زَوجَها ، و طُوبى لاِمرَأةٍ رَضِیَ عنها زَوجُها . (٢)

٨٠٦٣- عنه صلى الله علیه و آله : لَو أمَرتُ أحَدا أن یَسجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرتُ المرأةَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها . (٣)

٨٠٦٥- الإمامُ الباقرُ علیه السلام : لا شَفیعَ للمرأةِ أنجَحُ عِند رَبِّها مِن رِضا زَوجِها ، و لَمّا ماتَتْ فاطمةُ علیها السلام قامَ علَیها أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام و قالَ : اللَّهُمَّ إنّی راضٍ عَنِ ابنَةِ نَبِیِّکَ ، اللّهُمّ إنّها قد أوحَشَتْ فَآنِسْها . (١)

٨٠٦٦- الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لا غِنى بالزَّوجةِ فیما بَینَها و بینَ زوجِها المُوافِقِ لَها عن ثلاثِ خِصالٍ و هُنّ : صِیانَةُ نَفسِها عن کُلِّ دَنَسٍ حتّى یَطمَئنَّ قَلبُهُ إلى الثِّقَةِ بها فی حالِ المَحبوبِ و المَکروهِ ، و حِیاطَتُهُ لِیکونَ ذلکَ عاطِفا علَیها عندَ زَلَّةٍ تکونُ مِنها ، و إظهارُ العِشقِ لَهُ بالخِلابَةِ (٢) و الهَیئةِ الحَسَنةِ لَها فی عَینِهِ . (٣)

٨٠٦١- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : بزرگترین حق را بر زن ، شوهر او دارد و بزرگترین حق را بر مرد ، مادر او دارد .

٨٠٦٢- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : واى بر زنى که شوهرش را ناراحت کند و خوشا به حال زنى که شوهرش از او راضى باشد .

٨٠٦٣- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : اگر قرار بود دستور دهم کسى در برابر کسى سجده کند ، حتما به زن دستور مى دادم که شوهرش را سجده کند .

٨٠٦٥- امام باقر علیه السلام : براى زن، نزد پروردگارش شفیعى کارسازتر از خشنودى شوهرش نیست. وقتى فاطمه علیها السلام درگذشت، امیر المؤمنین کنار آن بزرگوار ایستاد و گفت : بار خدایا! من از دختر پیامبر تو راضى هستم ؛ خدایا! او اکنون تنهاست پس تو همدمش باش .

٨٠٦٦- امام صادق علیه السلام : زن نسبت به شوهرِ سازگار خود سه نکته را باید رعایت کند : حفظ کردن خود از هر گناه (آلودگى)، تا شوهرش در هر حال ، خوشایند یا ناخوشایند ، در دل به او اطمینان داشته باشد و [دیگر ]مراقبت از او و زندگى اش، تا شوهرش در صورتى که لغزشى از وى سر زند، نسبت به وى عطوف و مهربان باشد و [سوم] اظهار عشق به او، با خوش زبانى و دلبرى و سر و وضع مناسب و خوشایند در نظر او .

١-کنز العمّال : ٤٤٧٧١ .

٢-بحار الأنوار : ١٠٣/٢٤٦/٢٤ .

٣-الکافی : ٥/٥٠٨/٦ .

١-بحار الأنوار : ١٠٣/٢٥٦/١ .

٢-الخِلابة ـ بکسر الخاء ـ : الخدیعة باللسان بالقول اللطیف (مجمع البحرین : ١ / ٥٣٤) .

 

 

 

 

 

 

 

٨٠٨٧- عنه صلى الله علیه و آله : إنّی لَأتَعَجَّبُ مِمَّن یَضرِبُ امرَأتَهُ و هُو بِالضَّربِ أولى مِنها ! (٢)

٨٠٨٧- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : من در شگفتم از کسى که زنش را کتک مى زند ، در حالى که خودش به کتک خوردن سزاوارتر از اوست .

٢-. جامع الأخبار : ٤٤٧/١٢٥٩ .

٨٠٩٧- الکافی عن رسولِ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : إنّما مَثَلُ المرأةِ الصالِحَةِ مَثَلُ الغُرابِ الأعْصَمِ الذی لا یَکادُ یُقدَرُ علَیهِ . قیلَ : و ما الغُرابُ الأعْصَمُ الذی لا یَکادُ یُقدَرُ علَیهِ ؟ قال : الأبیَضُ إحْدى رِجلَیهِ . (٧)

٨٠٩٧- الکافى : پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود : مَثَل زن شایسته مَثَل کلاغ اعصم است، که تقریبا نایاب مى باشد . عرض شد : کلاغ اعصم که تقریبا نایاب است چیست؟ فرمود : کلاغى که یکى از پاهایش سفید است .

٧-الکافی : ٥/٥١٥/٤ .

 

 

٨١٠٤- الإمامُ علیٌّ علیه السلام : اِتَّقُوا شرارَ النساءِ و کُونُوا مِن خِیارِهِنَّ عَلى حَذَرٍ ، إن أمَرنَکُم بالمَعروفِ فَخالِفُوهُنَّ کَی لا یَطمَعْنَ مِنکُم فی المُنکَرِ . (٢)

٨١٠٥- عنه علیه السلام : کُلُّ امرِئٍ تُدَبِّرُهُ امرَأةٌ فهُو مَلعونٌ . (٣)

٨١٠٦- الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مَن أطاعَ امرَأتَهُ أکَبَّهُ اللّه ُ على وَجهِهِ فی النارِ. قالَ : و ما تلکَ الطّاعَةُ ؟ قالَ : تَطلُبُ إلَیهِ  .........  الثِّیابَ الرِّقاقَ فَیُجِیبُها . (٤)

٨١٠٤- امام على علیه السلام : از زنان بد بترسید و از خوبان آنها نیز پروا داشته باشید . اگر شما را به کار خوب فراخواندند گوش نکنید ، تا در منکر و بدى ، به فرمانبرى شما از خود طمع نبندند .

٨١٠٥- امام على علیه السلام : هر مردى که زنى او را اداره کند ، ملعون است .

٨١٠٦- امام صادق علیه السلام : رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود : هر که از زن خود فرمان برد ، خداوند او را به رو در آتش افکند . پرسید : منظور از فرمان بردن چیست؟ فرمود :  .........  لباسهاى نازک از او درخواست کند و مرد بپذیرد .

٢-بحار الأنوار : ١٠٣/٢٢٤/٤ .

٣-الکافی : ٥/٥١٨/١٠ .

٤-بحار الأنوار : ١٠٣/٢٢٨/٢٧ .

 

٨١٠٩- الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : إنَّ أرضاکُم عِندَ اللّه ِ أسبَغُکُم عَلى عِیالِهِ . (٢)

٨١٠٩- امام زین العابدین علیه السلام : خداوند از آن کس خشنودتر است که خانواده خود را بیشتر در رفاه و نعمت قرار دهد .

٢-بحار الأنوار : ٧٨/١٣٦/١٣ .

 

 

٨١١٨- رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أعلِنُوا هذا النِّکاحَ و اجعَلُوهُ فی المَساجِدِ . (٥)

٨١١٩- عنه صلى الله علیه و آله : أشِیدُوا النِّکاحَ و أعلِنُوهُ . (٦)

٨١٢٠- عنه صلى الله علیه و آله : أظهِرُوا النِّکاحَ و أخفُوا الخِطبَةَ . (٧)

٨١١٨- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : این ازدواج[ها] را علنى و آشکارا انجام دهید و آنها را در مساجد برگزار کنید .

٨١١٩- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : [مراسم] ازدواج به پا کنید و آشکارا [هم ]برگزار نمایید .

٨١٢٠- پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : [مراسم] ازدواج را آشکار برگزار کنید و خواستگارى را پنهان .

٥-کنز العمّال : ٤٤٥٣٦ .

٦-کنز العمّال : ٤٤٥٣١ .

٧-کنز العمّال : ٤٤٥٣٢ .

 

 

 

۹۳/۰۱/۱۶ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی